I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


söndag 30 september 2012

Pelargoner

För några år sedan var det otänkbart för mig att ha pelargoner, vare sig inomhus eller ute i trädgården. Jag tyckte att de luktade illa och att de inte var särskilt fina. De senaste åren har min åsikt svängt och jag har gått från att inte ha en enda till att ha flera stycken. Nu i sommar har vi haft ett flertal krukor i trädgården med pelargoner i olika nyanser. Men nu i slutet av september börjar de se för trista ut.
Hösttrista pelargoner
I en bok, "Trädgård i krukor", läste jag att man med fördel kan ta sticklingar av pelargoner på hösten istället för att ta in de stora otympliga krukorna. Det gjorde jag förra året och det var trångt med alla dessa inomhus.
Sticklingar
Jag klippte sticklingar av allihopa (det blev över 20 stycken) och la på en bricka. Inne i köket förberedde jag med krukor att plantera i, jord och sand och annat som kunde behövas.

Planteringsdags
En del fick plats en och en, en del som var lite mindre fick samsas i samma kruka.

Planteringshjälp
Som tur var kom Åsa och hjälpte mig att plantera. Vi tog hand om sticklingar av en Nerium på en gång och tog in en timjan som buskat till sig i en kruka.


Rengöring
Alla stora krukor fick sig en dusch, Åsa och min svägerska skrubbade så det stod härliga till. Maken och jag städade lite annat som behövdes i trädgården.

Sticklingar på rad
Nu är fönsterbrädorna i köket fulla med sticklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar