I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


onsdag 5 september 2012

Elm Cottage

Mitt lilla hus heter "Elm Cottage" och kom till Sverige i ett platt paket. Jag tror tanken var att man skulle bygga ett brittiskt hus med tegel och annat. Jag ville ha ett svenskt hus och valde att göra en sorts rappad gul fasad med vita och gröna detaljer.
Nybyggt och nymålat 2005 (med en liten Åsa)
Huset är i skala 1:12 och tar en faslig tid att inreda. Men det gör inget, tvärtom! Det står på en byrå och inbjuder till fantasi och lek.
Elm Cottage idag, familjen Dent har flyttat in
Som slutspurt på sommaren tog jag mig tid att få göra en massa grejer till huset - bland annat blev det byggt en del nya möbler, jag målade en tapet och la golv.
Syateljé
Det första rummet längst ner till vänster är syateljén. Det går i blått och har golv av kaffeskedar och filmjölksmålade väggar. Jag har bloggat om detta rum tidigare.

Kök
I köket är golvet nylackat. Kaklet har jag gjort av lufttorkande lera och målat i olika färger. Jag limmade det på pappersark först och satte sedan upp de färdiga pappersarken på väggarna i huset. Bord och stolar kom som byggsats från Kotte toys. Kylskåpet är av plåt och har precis fått ett lager ny sprejfärg eftersom den vita började flagna. Spis, diskbänk, vägghylla, fläkt och det vita skåpet har jag byggt av ostlådor, kaffeskedar, träpärlor, spaghetti och annat smått och gott. Det mesta porslinet är fyndat på loppis, en del har jag haft sen jag var liten. Korgarna, som jag målat i olika färger, är gjorda av broderilinne som jag blött upp och spänt över olika saker, t.ex. en matoljeflaska, och fäst med gummisnoddar. När de torkar håller de den nya formen, kan dekoreras med t.ex. kantband och färg. Kastrullerna är delar av medicinförpackningar som jag limmat fast handtag av vinflaskebly på. När det torkat har jag målat dem med hobbbyfärger vi använt vid modellbyggen. Den mesta av min inspiration kommer från Eva Malmstens fantastiska böcker.

Arbetsrum
Går man en trappa upp kommer man in i arbetsrummet som har tapetserats med en soligt gul hemgjord tapet. Jag målade två stora ark med tapet som jag sedan satte upp med tapetklister. Halva golvet är lagt med kaffeskedar, den andra med bitar från ett tallriksunderlägg. Från början hade jag skjutit in en väggdel mitt i rummet för att göra ett smalt badrum längs ytterväggen. Men nu har badrummet fått flytta upp på vinden och det var för svårt att ta bort det kaffeskedsgolv som jag redan lagt i halva rummet. Stolarna och slagbordet kommer från Kotte Toys. Trappspaljén gjorde jag av små grillpinnar. På bordet står lite olika knappar som ser ut som skålar. Bokhyllan är del av en byggsats som en bekant fyndade på loppis. Några av böckerna kan man bläddra i, men sidorna är tomma. De andra är bilder jag skrivit ut från nätet och limmat ihop till lådor.
Golvläggning pågår
På en loppis hittade jag några stycken tallriksunderlägg (som jag tror är av bambu). Äntligen! Ett golvmaterial! Jag gjorde ett pappersark lika stort som golvet i vardagsrummet och limmade fast bitar av underlägget i olika längder. När allt fastnat målade jag en del med kaffe (jag provade med te och karamellfärg också på en skräpbit, men kaffe fungerade bäst). En del av bitarna hamnade lite för långt isär, men efter ett tips petade jag i trådbitar i springorna så att de blev mjukare.
Vardagsrum
Golvarket limmade jag fast i vardagsrummet och sedan lackade jag det på plats. Även väggarna fick lite färg. Soffan, stolarna, gungstolen och bordet kommer från Kotte Toys. Glasskåpet i vänstra hörnet köpte jag på Indiska någon gång (och egentligen tycker jag inte att det passar in, men det får bli en senare fråga). Mattan vet jag inte var den kommer ifrån. I gungstolen ligger en liten kudde som jag broderat. På en stol ligger en ministickning som jag gjorde av tunn tråd. Längs en vägg står ett lång skåp som jag byggt och målat på. Jag funderar på att bygga en öppen spis i vardagsrummet, men kan inte bestämma mig för om den ska vara i hörnet eller mitt på någon vägg.
 

1 kommentar:

  1. Vilket fantastiskt hus du håller på att skapa! Det blir så fint, är så impad över din golvläggning! kram Katarina

    SvaraRadera