I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 27 augusti 2012

EFIT 24 augusti 2012

[EFIT = Ett Foto I Timmen: går ut på att man dokumenterar sin dag med ett foto i timmen]

00:00
Mitt i natten får jag e-post från språkgranskaren i USA. Det går inte att somna då. Jag går upp och läser igenom vad granskaren skrivit och justerar manuskriptet. Vid midnatt skapar jag ett konto hos den tidskrift jag tänkt skicka till men inser att klockan är för mycket, det får vänta till i morgon.
01:00
Klockan 01 på natten ligger jag och läser Donna Tartts 'Den hemliga historien'.
07:00
07:00 är det dags för dottern som går i tvåan att gå upp, jag väcker henne och somnar sedan om.
10:46
Jag vaknar framåt 11:00 och släpper ut hunden i den soldränkta trädgården medan jag gör frukost.
12:00
Mitt på dagen mjukstartar jag med att bli inspirerad inför nästa artikel som ska handla om klassrummets roll i undervisningen.

13:00
Jag läser på alla regler tidskriften har för sina manuskript, det är en hel del som ska fixas innan jag kan skicka in artikeln. Det ska finnas biographical statements från alla författarna så jag skickar e-post till mina medförfattare Christina och Karin och ber om detta.
14:48
Klockan 14:00 har jag ett möte på Blåsenhus om nästa artikel. När man kommer in i entrén svävar en läcker balkong i luften, det ser lite ut som en rymdfarkost. Där kan man sitta och plugga om man vill. Annars tycker jag egentligen inte om entrén på Blåsenhus - det ekar och jag upplever ytan som ganska kall och meningslös.
15:11
Mötet tar ungefär en timme, på vägen ut i solen strosar jag förbi en anslagstavla som vittnar om att hösten är på gång i Uppsala.
16:00
Dottern och jag promenerar hem från vår lokala livsmedelsbutik genom parken, klockan närmar sig 16 på eftermiddagen och det rör sig fullt av folk i området, som vanligt. I Flogstaparken är det nästan alltid liv och rörelse. Ibland spelas det cricket på den stora gräsplanen och man kan höra ropen hem till oss. På midsommarafton ordnades latinamerikanskt firande i parken. Det är ofta fest och ibland kan man se spåren nästa morgon - det kan vara grillförpackningar och andra sopor eller svartnade fält där någon tyckt det var bra att ha en brasa.
17:07
Alla förberedelser för att skicka in artikeln är klara, nu är det på gång, det är mycket att fylla i och lova. Bland annat ett cover letter till redaktören där jag introducerar och motiverar min artikel. Jag skulle också välja vilken redaktör jag helst vill ha - alltså behövde jag googla på alla redaktörerna och bedöma vem som kan passa bäst. Jag lovar att jag inte skickat mitt manus till någon annan tidskrift. Jag lovar, jag lovar, jag lovar att jag har förstått! Det ska vara i flera exemplar också, och tabellen för sig. Det gäller att ha tungan i rätt mun.
17:41
 
Klockan 17:41 är så äntligen allt färdigt - artikeln har skickats in och nu är det upp till andra att avgöra om den är tillräckligt bra för att få bli publicerad. Det har varit mycket arbete med det här och nu finns inget mer jag kan göra.

20:17
Ett par timmar senare kommer jag ihåg att jag ska ta foton! I lättnaden efter att artikeln är inskickad glömde jag bort det. Jag sitter och myser med jordnötter och läser om klassrumsforskning...
21:00
Vid niotiden tar jag kväll och spelar lite the Sims 3 - jag har en privatdetektiv som smyger runt utanför teatern och spanar. Det roliga med the Sims 3 är att bygga hus, tycker jag. Att pilla i detaljerna och ordna på olika sätt.
 
22:00
Det är dags för Åsa att gå och lägga sig. Hon vill att jag ska läsa lite ryska sagor men istället ligger vi och tittar på dagens bilder och pratar om vad vi har gjort. Det går fort för henne att somna.
23:00
Vid elvatiden tar vi kvällspromenaden med hunden, hans ögon blir som två strålkastare i mörkret. Det är inte många ute och går så här sent på kvällen.
00:00
Jag avslutar dagen med att fortsätta läsa Donna Tartts bok som närmar sig sitt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar