I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


torsdag 9 augusti 2012

Skala 1:12

Delar
Det här är delar som jag kapat till med mattkniv av en ostlåda. Jag har sedan några år ett hus i skala 1:12 som långsamt blir inrett. Huset köptes från England och heter 'Elm Cottage'. I ett rum ska det vara en sorts syateljé. Delarna på bilden ovan ska vara till en låda med fack där det ska ligga knappar.
Knappar
På förmiddagen gjorde Åsa och jag en massa miniknappar i Cernitlera. Det var ack så pilligt men också roligt.
Ihoplimmade
Eftersom det var 16 olika sorters knappar vi gjorde behövde jag minst lika många fack. Först kapade jag delarna i ostlådor. Dels är det sådana där  runda trälådor som man kan köpa på sin vanliga mataffär och dels sådana större som jag fått från osthandlaren i saluhallen. Det är ett jättefiffigt material som man lätt kan arbeta i. Tidigare har jag använt lådor som mandariner går att köpa i på vintern, men de måste man såga och jag sågar verkligen inte rakt!
Målade och fyllda

Jag hittade en hög miniatyrvykort och gjorde en låda till dem med på en gång. När allt limmats och sandpapprats målade jag med hobbyfärger. De kvadratiska facken mäter 1x1 cm.

Tillbehör
I går ordnade jag trådrullar, nåldyna och mönster till ateljén. Trådrullarna gjorde jag genom att sno vanlig sytråd runt plastpärlor som Åsa annars lägger pärlplattor med. Mönsterpåsarna är av vanligt kopieringspapper som jag ritade på och sedan gjorde en ask till. Nåldynan är en massa avklippta ståltrådsbitar som jag stoppade ner i hobbyfilt i ett gammalt lock.

Ställning
Jag tog ett par stora knappar som jag stoppade ner bambugrillpinnar i. Med ståltråd snodde jag fast en tvärgående pinne mellan dessa. Sedan böjde jag till lite galgar av ståltråd och tråcklade ihop lite kläder som jag hängde upp. Bredvid skymtar tygrullar som jag gjorde häromdagen.

Nu ska syateljén få ett nytt bord också. Delarna är tillkapade men jag tog paus för att se Bolt springa fort.

1 kommentar:

  1. Nu blir jag så impad och avundsjuk, så fint. Vilken påhittig kvinna du är, så skulle jag också vilja kunna. Jag tycker att det du gjort är så fiffigt. Jag ser fram emot att se det färdiga syrummet såsmåningom. ¦]

    SvaraRadera