I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


tisdag 4 juni 2013

Carolina

I går var jag på information om hur processen med tryckning av min avhandling ser ut. Informationen hölls på Carolina Rediviva: en av mina favoritbyggnader i Uppsala. Dels för att den innehåller böcker (naturligtvis!) och dels för att det är häftigt med prång, trappor, vinklar och vrår.

Det var några år sedan jag var in i läsesal C och vill minnas att den förut var möblerad med rader av mindre bord och stolar där man kunde studera inför tentor och uppsatser. Oavsett hur det såg ut förr ser det inte ut så nu.
Läsesal C - Carolina Rediviva
Där fanns mindre rum avskärmade med glasväggar, för grupparbeten. Det fanns bord och stolar, runda bord och fåtöljer, och, inte minst, soffor med höga ryggar som stänger in och markerar ett rum. Vid en sådan soffkonstellation såg jag några studenter som dessutom hade en whiteboard framrullad att skriva på. Det enda det var ont om var studenter. Men det kanske inte är så många som pluggar klockan 9 en måndagmorgon i början av juni.

På väg hem från Carolina hittade jag en träbänk med en låda på:
På träbänken fanns Carl von Linnés namnteckning infräst. På skylten står "Hågavandringen Fjärdingstullen". Här stod alltså en tullport förut, som fick rivas för att ge plats åt Carolina. Och det var här Carl von Linné utgick vid exkursioner till Håga och Kung Björns hög, inte långt från där jag bor.

Så lärde jag mig något nytt i dag med. Hade jag ringt numret till Linné hade jag antagligen lärt mig ännu mer.

På den fortsatta vägen hem kunde jag gå förbi min farfar, min mormor och morfar, och min pappa. Kändes himla fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar