I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 21 maj 2012

Borglunds limpor

För nästan 20 år sedan fick jag ett så gott bröd hemma hos en kursare (vi läste etnologi tillsammans på Åsgränd i Uppsala). På den tiden var jag väldigt dålig på att få till rätt värme på vattnet till jästen och tog alltsomoftast alldeles för varmt. Det fiffiga med det här brödet, Borglunds limpor, är att vattnet hälls i kallt - till och med jag kunde lyckas med det! Dessutom innehåller brödet både havregryn och havrekli och jag är riktigt svag för havre... Det är ett tacksamt bröd att baka - få ingredienser, minimal arbetsinsats och maximalt med bröd. Brödet på bilden är det ena av två, det andra har vi redan ätit upp.

BORGLUNDS LIMPOR

2 st.
50 g jäst
1 l kallt vatten
1 msk salt
1 dl havrekli
2 dl fiberhavregryn
drygt 2 liter vetemjöl (jag tar hälften special, hälften vanligt)

Lös upp jästen i lite av vattnet och häll sedan i resten av vattnet. Tillsätt salt, havrekli och havregryn. Arbeta i det mesta av mjölet. Jag arbetar degen i maskin cirka 10 minuter eller för hand med 300 tag. Strö lite mjöl över och låt det jäsa 1,5 - 2 timmar.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i två lika stora delar. Forma till två lätt ovala bröd och lägg på plåt. Mjöla lätt på ytan eller dekorera med små degbitar. Jäs under fuktig duk i cirka 1 timme.

Om du har mjölat bröden: gör några snitt med kniv före gräddning.
Om du har dekorerat bröden: pensla med lite honung utspätt med hett vatten och strö gärna lite sesamfrön över.

Grädda i nedre delen av ugnen i 275° i 10 minuter. Sänk värmen till 200° och grädda i ytterligare 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar