I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


söndag 20 maj 2012

Stuvbit blev klänning

För ganska många år sedan bodde min svärmor nära en liten mysig tygaffär i Göteborg som jag tror låg på Långedragsvägen i närheten av Nya Varvet. Varje gång vi hälsade på köpte jag lite tyg eller band och än så länge är det inte mycket av detta som jag faktiskt gjort någonting av... Det här söta blåa tyget hade jag köpt ungefär en meter av.

Förra sommaren sorterade dottern och jag ut en massa saker som vi sedan sålde på bakluckeloppis vid Ulva Kvarn, det här tyget var en av alla saker som hamnade i en sälj-låda. Som tur var köpte ingen tyget!

Häromdagen rotade jag fram tyget igen för att använda som en liten duk i trädgården, men i går blev dottern sugen på att få en klänning sydd av det. Sagt och gjort, jag tog några mått på henne och satte igång att sy.


 Lagom lång ser den ut att vara. I bakgrunden skymtas hunden Sigge (eller "Gigge" som grannens ettochetthalvtåring kallar honom).


Klänningen har knytbara band så att den går att justera lite över axlarna. Titta på Sigge - nu har han fått syn på smörgåsen som Åsa håller i handen. Bröd är ju det bästa han vet! Kanske han ska få smaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar