I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 11 mars 2013

Scones

Den enda teveserie jag följer för tillfället är Hela England bakar eller The Great British Bake Off som visas på Sjuan klockan 21:00 på torsdagar. I denna serie får man följa ett antal amatörer som tävlar i att baka en mängd olika saker, ständigt bedömda av Mary Berry och Paul Hollywood.

Bland annat har de bakat scones i denna teveserie på ett sätt som jag inte är van vid. Alltså letade jag upp ett av Paul Hollywoods recept och provade denna variant. Åsa är hemma med feber och förkylning, så medan hon målade ännu ett lager på ett bord som hon vill ha i sitt rum testbakade jag.
Åsa målar ett bord som jag ärvt från min farfar
Paul Hollywoods recept på scones
500 g vetemjöl
80 g smör
80 g socker
5 tsk bakpulver
2 ägg (+ 1 för pensling)
250 ml mjölk
Mitt största mått

Blanda allt. Knåda ihop och kavla ut till en 2,5 cm tjock platta. Ta ut scones med mått. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 220 grader 15 minuter

På plåten
Nytt för mig: Att sikta mjölet. Att ha socker och ägg i scones. Att kavla ut degen. Att ta ut rundlar med mått. Att pensla bröden.


Färdiga scones
Måttet jag använde var 6 cm i diameter och en färdig scones blev 8 cm i diameter. Det var lite stort, nästa gång får jag ta ett mindre mått. Smaken var det inget fel på, men det var ungefär som ett mellanting mellan scones som jag är van vid och sockerkaka: ganska sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar