I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 9 december 2013

Popcorn som illustration

Förra veckan fick jag berätta om min forskning för Livsmedelsakademins matforskarnätverk. Till viss del innebar det en ny publik för mig och jag fick bland annat höra minnen från hemkunskapsundervisningen för 40-50 år sedan. I morgon ska jag få berätta om min forskning för min dotter och hennes skolkamrater som går i 3:an - alltså barn som ännu inte har haft sin första undervisning i Hem- och konsumentkunskap. Nu har jag funderat: hur kan jag berätta att jag studerat matens betydelse för elever och lärare och vilken roll klassrummet spelar i detta meningsskapande? Så här har jag tänkt.
Jag tänker inleda med att berätta lite om varför man började undervisa om mat i skolan. Sen ska eleverna få tre muggar var märkta med A-B-C och i varje mugg kommer det ligga några popcorn. I en ligger vanliga, saltade, popcorn, i en finns popcorn med wasabismak och i en popcorn med karamell.

Tillsammans ska alla prova en sort och sedan får de som vill berätta vad de tänker på - är det en smak de känner igen och i så fall varifrån. Min tanke är att minnen finns i smakerna och att barnen kommer att relatera till sådant de känner igen eller inte känner igen. På så sätt kan jag berätta om hur mat betyder olika saker för oss i olika sammanhang, och att det vi upplever som underligt eller konstigt kanske bara är sådant som vi ännu inte är vana vid.

Jag hoppas att det fungerar. Det känns som en utmaning att omvandla en analytisk, torr och teoretisk avhandling till ett görandemoment för elever i 3:an...

Karamellpopcorn
Blanda 2,5 dl socker, 3 msk vatten och 25 g smör i en tjockbottnad gryta. Smält ihop och rör tills allt kokat ihop till en sirapsliknande konstistens, det tar 5-10 minuter. Bred ut poppade popcorn på en bakplåtspappersklädd plåt. Häll över karamellen och rör snabbt runt. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar