Fredag-lördag ska jag undervisa blivande Hem- och konsumentkunskapslärare som läser en kurs i konsumtion och ekonomi om förpackningar, konsumtion och undervisning. Förpackningar är riktigt intressanta och man kan göra många reflektioner kring vad det egentligen är man handlar genom att välja en viss vara.
I ungefär 70 år har vi i Sverige haft möjligheten att som konsumenter själva gå runt i mataffären och röra vid, lukta på och välja bland olika varor. Att ha den här friheten innebär att vi behöver vissa köpkunskaper för att kunna göra kloka och välinformerade val. Den information som vi behöver om en viss vara finns tillgänglig för oss på paketen till skillnad från förr när det var kunnig butikspersonal som svarade på frågor och berättade vad vi behövde veta om olika produkter.
Genom att studera förpackningar får vi dels reda på produktens pris och näringssammansättning, men bilder och text berättar något mer för oss om bl.a. identitet och livsstil. Förpackningen är länken mellan mig som konsument och den avlägsna och kanske anonyma tillverkaren. De köpkunskaper som vi behöver får vi bland annat genom undervisningen i Hem- och konsumentkunskap.
Tips
Hett om mat, föreläsning av Annika Olsson, professor i förpackningslogistik
Design för hållbarhet - föreläsning av Annika Olsson
Sopor.nu - material för skolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar