I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


torsdag 12 januari 2012

Fantasier



I början av 1990-talet provade jag på rollspel för första gången med några vänner. Efter några år hade jag skapat en egen värld, full med myllrande liv och äventyr som vi tillsammans utforskade. Till den stora världen målade jag en världskarta "Mappa Mundi" som numera hänger på toaletten i källaren. Bilderna här kommer från den kartan. Först en riddare som slåss med monster - naturligtvis!
Sen en blomma, eller en fantasiväxt, inspirerad av medeltida illuminerade skrifter. Jag är fascinerad av dessa handskrifter, den detaljrikedom som finns i dem och de historier de vittnar om.
Jag vet inte hur jag tänkte när jag skrev "The World" längst upp på kartan. Jag borde ju ha skrivit Mappa mundi som är ett begrepp för Europeiska medeltida kartor - sådana som jag kan titta på och dregla över. Men nu står det "The World" och här har jag lyft fram själva t:et. Hela kartan ser ut så här:

1 kommentar:

  1. Så trevligt att gå på toaletten hos dig. Vilket ögongodis att kika på.
    Ser du vilka broderimöjligheter som finns?

    SvaraRadera