I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 30 januari 2012

Lejonväska



Victoria and Albert Museum i London har en fantastisk textil samling som de bland annat delar med sig av på webben på sidan V&A Textiles. Jag tror att det var där någonstans som jag för ganska många år sedan hittade och ritade av ett lejon som jag blev så förtjust i. Lejonskissen låg sedan och skräpade i en broderigarnslåda men till slut bestämde jag mig för att göra något av den. Det blev en väska.

Väskan och lejonet är gjort i ylletyg, men jag tror att jag har applicerat lejonet på en bomullsrundel. För applikation och broderi, t.ex. lejonets detaljer och dekoren runt om, har jag använt ullgarn.


Om man tycker att medeltid och renässans är kul och vill inspireras att göra egna saker vill jag verkligen rekommendera The Renaissance Tailor som har många tydliga demonstrationer. Som med så mycket annat har min lejonväska inte blivit använd utan hänger på en bokhylla i källaren. Kanske jag ska damma av den och använda den!

1 kommentar:

  1. Ett förtjusande lejon. Förstår att du vill ha ett själv. Mycket elegant utfört. Du kommer att bli avundad din fina väska!

    SvaraRadera