I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


fredag 2 november 2012

En dag på stan

Entré till vaksalaskolan
En dag på höstlovet samlades ett antal Hem- och konsumentkunskapslärare på Vaksalaskolan i Uppsala för att prata om hur bedömning går till med den nya läroplanen. Jag har bott i Uppsala sedan 1990 men aldrig tidigare varit inne på Vaksalaskolan - Uppsalas kanske vackraste skolbyggnad. Skolan ligger mitt i stan, bredvid Vaksalatorg, granne med UKK (Uppsala Konsert och Kongress, i folkmun kallat Musikens Hus). Ur mitt perspektiv borde man lösa sladdproblem på ett fiffigt sätt när nu skolbyggnaden är så vacker.
Sladdlösning
Dagen var givande i alla fall, bland annat fick jag tips om en bra bok där jag kan hitta formuleringar att använda när (om) jag någon gång börjar jobba som lärare.
Praktisk bok
På lunchen gick vi till Dwell Café, en nyöppnad restaurang som UNT beskrev som "En ny och annorlunda nykomling" när Kafépatrullen delade ut 17 av 20 poäng.
Dwell Café
Där serverades lankesisk mat som var hemskt god och prisvärd. Det var både ris (med russin), kyckling, naanbröd, mangoröra och olika sallader.
Lankesisk mat
Efter lunchen tog jag en liten tur på stan, bland annat gick jag på Åhléns. Det finns inte alltför många ställen i Uppsala där man åker rulltrappa - det är väl på Åhléns, stationen och UKK mest kan jag tänka mig. Jag gillar inte rulltrappor, särskilt inte när man åker nerför, jag får svindel och försöker stå och titta åt sidan istället.
Usch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar