I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


måndag 12 november 2012

Snart lärare

Idag hade jag mitt allra sista seminarium på lärarutbildningen, bara några inlämningsuppgifter kvar, sen så kan jag ansöka om examen och bli lärare i Hem- och konsumentkunskap.
 
 

Schema
Under denna termin har jag haft förmånen att undervisa sexor, åttor och nior på en skola i närheten av Uppsala. Det har varit tio mycket givande veckor och även om jag nu ser fram emot att skriva, skriva, skriva så att avhandlingen blir klar, så är det vemodigt att veta att jag inte kommer tillbaka till dessa elever.
Elever ser på film
I Hem- och konsumentkunskap finns många möjligheter att skapa informella relationer till eleverna. Att laga mat tillsammans har liksom den finessen att man gärna pratar med varandra samtidigt. Även om det är min ambition att föra in dessa samtal på sådant som har med ämnet att göra, så finns det tid och utrymme att lära känna varandra också.
Utan elever
Ett klassrum utan elever är ju trist, det liksom väntar på något som ska ske, något spännande och häftigt. Och det är häftigt att undervisa - att se en elev lyckas med något för första gången, att se ett ljus gå upp, att ha en givande diskussion.
Ost- och skinkpaj som elever i år 6 gjorde
Många elever lagar nog väldigt lite mat hemma, men i klassrummet är de kunniga och kan göra både det ena och andra. Det gäller att ha tilltro till deras förmåga, att förklara på ett begripligt sätt och visa, visa, visa. Jag hoppas verkligen att jag kommer att arbeta som lärare någon gång i framtiden så att jag kan fortsätta utveckla mina funderingar kring ämnet och den undervisning som sker.

I will finish my studies to become a teacher very soon. For the past ten weeks I have been teaching home economics in a school near Uppsala and it has been such a joy to meet the students and be part of their learning. Home economics is a wonderful subject to teach, and even though I look forward to finish writing my dissertation the coming months, I will also miss being in this school.

1 kommentar:

  1. Oh vad jag önskar dig all lycka på vägen i ditt lärarjobb! Jag blev färdig 1974 och jobbade fram till förra året. Att vara lärare och få arbeta tillsammans med unga människor är ett enastående sätt att få vara aktiv och ung hela livet. Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval och hoppas och tror att du inte behöver göra det heller.

    SvaraRadera