I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


onsdag 27 juni 2012

Siluetter, del 1

Det är kul att måla!
Första siluetten i sonens rum blev klar idag. Medan jag lyssnade på semifinalmatchen mellan Spanien och Portugal tog jag mig an Altaïr ur Assassin's Creed. Så här gick jag till väga:

1. Med en projektor provades olika versioner av siluetten och en valdes ut.
Vald siluett, gjord i Photoshop
2. Siluetten projicerades på väggen bredvid ett fönster tills storlek och placering såg bra ut.
Så här vill vi ha det
3. Med en blyertspenna ritade jag av siluetten direkt på väggen.
Rita av konturer
4. När konturerna var på plats fyllde jag i med svart färg.
Fylla i hela siluetten
5. Så här såg det ut halvvägs, en del av blyertsstrecken syns lite svagt nedtill på bilden.
Halvvägs
6. Klart! Jag är jättenöjd!
Altaïr på väggen i Björns rum
Här är en jämförelse mellan förlagan (till vänster) och den färdiga bilden.
Sida vid sida: förlaga och slutresutat

Läs den andra siluettinläggen: Inledning, Del 2, Del 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar