I den här bloggen samlas spretiga infall och kreativa idéer


torsdag 14 juni 2012

Smörblommor

Varje sommar plockar vi smörblommor som torkas och läggs på ett gammalt skåp som min mamma har. Smörblommorna växer inte på samma ställe varje år så projektet innebär en utflykt också, där vi åker på smörblommejakt i den Uppländska landsbygden. I år åkte vi en vecka tidigare än vanligt och hittade massvis med blommor. Det blev tre glada blomplockerskor:

Åsa och smörblommorna
 Åsa, som dagen till ära hade sin poncho.

Mamma och smörblommorna
 Mamma, som äntligen kan byta ut alla gamla blommor som tappat sin färg.

Jag och smörblommorna
 Och så jag, som var glad trots att jag brände armen på brännässlor.

Blommorna läggs i papperskassar för transport
Vi fyllde två stora papperskassar innan vi tog picknickkorgen och åkte till Ekeby by för att fika bland hembygdsgårdarna.

Mamma knyter buketter
Längst tid tar det kanske att knyta små buketter av alla blommorna. Men om man sitter i trädgården med ett glas citronvatten är det inte så dumt.

Smörblommor!
 Det var länge sedan jag såg så många smörblommor på en gång.


Åsa och alla buketterna
Alla buketter hängdes upp på en vädringsställning och står nu i garaget för att torka. Sen får de flytta hem till min mamma.

2 kommentarer:

  1. så underbart somrigt! tre generations- jobb o samvaro. Hoppas att brännässleskadan lade sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite salubrinsprej, hydrokortisonsalva och en allergitablett så var det borta :D

      Radera